تنباکو چوب از جمله تنباکویی هایی هستند که در زمان گذشته بیشتر مورد استفاده قرار میگرفتند اما امروزه کاربرد چندانی ندارند. این تنباکوها باتوجه به گیاهی که از آن بدست می‌آیند، انواع مختلفی دارد که از جمله آنها میتوان به تنباکو خوانسار و تنباکو برازجانی اشاره کرد.

نام این تنباکوها براساس محلی که تولید می‌شوند، گماشته شده‌اند. تنباکوهای چوبی تنها قابل استفاده در قلیان های چوبی هستند و همچنین به روش خاصی قابل مصرف میباشند. این نوع تنباکو نسبت به تنباکوی میوه‌ای سنگین تر بوده، گیرایی بالایی داشته و دود کمتری دارد. امروزه با عرضه انواع تنباکو میوه‌ای، به ندرت از تنباکو چوبی استفاده می‌شوند.

اگر تمایل دارید با نحوه استفاده و ویژگی های تنباکو خوانسار یا برازجانی بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تنباکو چوب خوانسار

تنباکو چوب خوانسار از جمله تنباکوهای اصیل می‌باشد که همانطور که از نامش نیز پیداست در شهر خوانسار کشت میشد. این نوع بدون هیچ گونه مواد افزودنی و اسانس استفاده می‌شود و از جمله ویژگی های آن میتوان به سنگینی، گیرایی بالا و دود کم اشاره کرد.

این تنباکو امروزه کاربرد زیادی ندارد و تنها قابل استفاده در قلیون های چوبی میباشند. به همین خاطر نیز میباشد که خرید و فروش قلیان چوبی به ندرت صورت میگیرد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مطلب قلیان برازجانی یا خوانساری چیست؟ مراجعه کنید.

همانطور که میدانید برای مصرف تنباکوهای میوه‌ای، باید آنها را در سری قلیان گذاشته و با ورق آلومینیومی سطحشان را بپوشانید. سپس ذغال های گذاخته شده را بر روی فویل قرار داده تا حرارت به صورت غیر مستقیم به توتون برسد. اما برای کشیدن توتون خوانسار باید آنها را در سری قلیان گذاشته و زغال ها را به صورت مستقیم بر روی توتون قرار داد.

نحوه استفاده از تنباکو برازجان

از دیگر تنباکو چوب مطرح در ایران، تنباکوی برازجانی می‌باشد. این تنباکو همانطور که مشخص است در شهر برازجان کشت و تولید می‌شود. معمولاً برای استفاده از تنباکو برازجان، آنرا با تنباکو میوه‌ای ترکیب می‌کنند. در این حالت از کیفیت و ویژگی های هر دو تنباکو کاسته می‌شود.

قلیان مورد استفاده برای تنباکو برازجانی از نوع چوبی میباشد. این قلیان ها معمولا بدون شیلنگ و همراه با نی چوبی می‌باشد. تنباکو برازجان سنگین است و گیرایی بالایی دارد. به تفاوت قلیان برنجی و چوبی مراجعه کنید.

نحوه آماده کردن تنباکو چوب خوانسار

تنباکوی خوانسار از انواع تنباکو چوب است که دارای چوب های بلند و ضخیم با طعم تلخی می باشد. به طور مستقیم نمیتوان این نوع تنباکو را برای کشیدن قلیان استفاده کرد و پیش از آن باید حتماً آماده‌اش نمود. تنباکو خوانسار به 3 طریق قابل آماده شدن و مصرف میباشد که شامل:

  • تنباکو خوانسار به روش خشک:

روش خشک تنباکو خوانسار بدین صورت است که ابتدا باید توتون را برای چند ثانیه زیر آب بگیرید و سپس آنرا فشار دهید تا آب آن کاملاً خارج شود. در این حالت، وضعیت تنباکو چیزی بین خشک و نیمه خشک قرار دارد. بعد از این کار میتوانید تنباکو را در سری قلیان قرار داده و ذغال داغ را روی آن قرار دهید.

  • آماده سازی به روش شرابی:

در این روش باید تنباکوی خوانسار را نمدار کرده و آنرا در داخل سری قلیان بریزید و بعد با انگشت خود مانع از خروج آب شوید. پس از آن روی توتون مقداری آب بریزید به طوری که سری از آب و توتون پر شده باشد. پس از آن سری قلیان را خیلی زود بر روی بدنه قرار دهید تا آب از سری به داخل بدنه وارد شود. در آخر با قرار دادن ذغال های گداخته میتوانید از توتون در قلیان استفاده کنید.

  • آماده سازی به روش نمدار:

برای استفاده از روش نمدار باید حدود نیم روز تنباکو را در داخل آب قرار دهید تا کامل خیس شود و تلخی آن از دست برود. سپس برای کشیدن آماده خواهد شد.

روش آماده قلیان برازجانی

برای آماده کردن قلیان برازجانی ابتدا باید تنباکو چوب آنرا آماده کنید. برای آماده کردن این نوع تنباکو باید آنرا خیس کنید که به دو صورت نیز انجام میشود. در مدل اول تنباکو را به مدت 12 ساعت در آب خیس کرده و بعد استفاده میکنند. در نوع دیگری آنرا در زیر شیر آب گرفته تا کاملاً خیس شود و بعد از آبگیری قابل استفاده می‌باشد.

نحوه چاق کردن برازجانی نسبت به سایر قلیان ها کمی متفاوت می‌باشد. در بسیاری از شهر های جنوبی کشور برای چاق کردن این قلیان، آنرا در آب میگذارند تا خنک شود.

مزایا و معایب تنباکو چوب خوانسار و برازجان

تنباکو چوب خوانسار یا برازجان به دلیل نداشتن اسانس، مواد معطر و غیرمجاز ضرر کمتری در مقایسه با تنباکوهای میوه‌ای دارند.  البته لازم به ذکر است که انواع تنباکو برازجان و خوانسار نیز همانند دیگر انواع تنباکو برای سلامتی مضر است. از جمله خواص تنباکو خوانسار میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • جوشانده‌ی تنباکو به جهت آرام کردن دردهای مفصلی موثر است.
  • می‌توان از خاکستر تنباکوی خوانسار برای بهبود زخم ها استفاده کرد.
  • با ماساژ آب تنباکو بر روی مو می‌توان شپش سر را نابود کرد.

تفاوت تنباکو برازجانی و خوانساری

نحوه کاشت هر دو تنباکو چوب مذکور شبیه به یکدیگر بوده و در واقع هر دو نوع تنباکو از یک گیاه گرفته می‌شوند. اصلی ترین تفاوت تنباکوی خوانسار و برازجانی در محل کشت و دود آنها میباشد. دود توتون برازجان در مقایسه با خوانسار نرم‌تر بوده و اما نوع خوانسار تندتر می‌باشد.

از نظر قیمت، تنباکوی خوانسار در مقایسه با برازجانی ارزانتر بوده و به همین دلیل طرفداران قلیان چوبی و قدیمی، تمایل بیشتر به خرید تنباکو خوانسار دارند. مطلب نکات مهم در هنگام خرید قلیان میتواند برای شما مفید باشد.

همچنین توتون برازجان از برگ تنباکو اما تنباکوی خوانسار از چوب تهیه میشود. بر همین اساس کشیدن تنباکو خوانسار نسبت به برازجان، زمان بیشتری میبرد چرا که سوختن چوب طولانی بوده اما تنباکوی برازجان سریع تمام شده و دوامی نخواهد داشت.

3.6/5 - (5 امتیاز)