نکات خرید قلیان که در ادامه قصد داریم به آن بپردازیم به شما کمک میکند تا بتوانید مناسب‌ترین و درست‌ترین انتخاب را در هنگام خرید خود داشته باشید. قلیان از جمله وسایل پرطرفدار در میان ایرانیان است برهمین اساس تقاضا و عرضه‌ی آن نسبتاً زیباد می‌باشد.

فرقی نمی‌کند که قصدتان از قلیان خریدن چی هست؛ چه برای مصرف شخصیتان قصد داشته باشید قلیون خریداری کنید و یا چه برای را سفره خانه یا قهوه خانه‌تان، باید در هنگام خرید این وسیله دقت نمایید و یکسری عوامل را بررسی کنید.

از جمله اصلی ترین شاخصه های مهم برای خرید انواع قلیان که لازم است در زمان خرید قلیون جدید به آن توجه داشته باشید به شرح زیر است.

نکات اندازه در خرید قلیان

از جمله مهمترین نکات خرید قلیان، توجه به اندازه و ابعاد آن است. قلیون وسیله‌ای است که میتوان آنرا در خانه، قهوه خانه یا حتی مسافرت و گردش استفاده کرد. اینکه قصد دارید از قلیونتان بیشتر در چه مکان و زمان هایی استفاده کنید، تعیین کننده ابعاد آن است.

اگر قلیان را بیشتر برای سفر و گردش احتیاج دارید، باید از نوع قلیون مسافرتی بوده و کیف قلیان نیز داشته باشد. اما چنانچه قصد دارید در خانه از قلیون استفاده کنید میتوانید قلیان های بلند را خریداری نمایید. لازم است بدانید حجم دود ذخیره شده در تنه و تنگ تاثیر مثبتی در کام دهی خواهد داشت.

جنس بدنه قلیان

قلیون ها دارای انواع جنس مختلف بدنه می‌باشند که همین موضوع باعث شده یکی از نکات خرید قلیان محسوب شود. از جمله جنس بدنه قلیان میتوان به شیشه‌ای، کریستالی، فلزی، چوبی، مسافرتی و … اشاره کرد. هر کدام از این جنس ها دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند.

در هنگام خرید قلیون، باید به ویژگی های بدنه قلیان نیز توجه نمایید. برای مثال امروزه قلیان چوبی بخاطر خصوصیاتی که دارد دیگر چندان کاربردی ندارد. این نوع در صورتی که برای مدت طولانی خالی از آب بماند چوب بعد از گذشت مدتی دچار ترک خواهد شد.

با این حال اگر همچنان مسمم هستید که قلیان چوبی خریداری کنید، به جنس چوب آن توجه نمایید که جنس تنه حتماً از چوبی مرغوب تهیه شده باشد. چرا که نامرغوب بودن چوب قلیان سبب ریز و خرد شدن چوب ها و کشیده شدن آن به داخل شیلنگ خواهد شد. در پی این موضوع نیز ممکن است دچار بیماری های بسیار خطرناکی شوید.

اگر نمیدانید بین انواع تنه کدام یک را انتخاب کنید، توصیه ما به شما خرید قلیان با تنۀ استیل یا برنج است. قلیون برنجی که از فلز برنج یا برنز ساخته شده است در اثر رطوبت دچار زنگ زدگی نخواهد شد. تنها کافی است جهت براق کردن آن بعد از گذشت مدتی بر روی بدنه پولیش بکشید. برای اطلاعات بیشتر در این باره به مطلب تفاوت قلیان برنجی و چوبی مراجعه کنید.

شکل تنگ

از دیگر نکات مهم جهت خرید قلیان توجه به ظاهر تنگ یا مخزن قلیون می‌باشد. به طور کلی تنگ قلیان باید با ارتفاع نی قلیون هماهنگ باشد. چرا که برخی از قلیون ها دارای نی های بلند و برخی دیگر کوتاه هستند که این موضوع در میزان پر کردن مخزن تاثیر گذار است.

نکات ارتفاع قلیان در هنگام خرید

همانطور که اشاره شد اندازه و ارتفاع قلیان باید باتوجه به محلی که قرار است آنرا استفاده کنید، تعیین گردد. انواع ارتفاع های متفاوت برای خرید قلیان وجود دارد. ارتفاع از جمله موارد تاثیر گذار در میزان دود دهی قلیون میباشد.

هرچه ارتفاع قلیان بیشتر باشد دود زیادتری نیز هنگام کشیدن قلیان تولید خواهد شد. علت این موضوع نیز بخاطر محبوس شدن حجم بالای دود در بدنه و تنگ می‌باشد. معمولاۀ قلیان های با ارتفاع کم قلیون های مسافرتی هستند که حمل و نقل ساده‌ای نیز دارند.

نکات سری قلیان

از دیگر نکات خرید قلیان که باید آنرا بسیار جدی بگیرید، سری است. سری از جمله مهمترین اجزای قلیان می‌باشد که تنباکو و ذغال در آن قرار می‌گیرد. سری های قلیان های جدید دارای 2 قسمت است که در یکی تنباکو و در دیگری زغال قرار می‌گیرد. به طور کلی دو نوع سری در بازار وجود دارد.

سری های سفالی که برای قلیان های قدیمی میباشد و سری های سیلیکونی که در قلیان های جدید استفاده می‌شوند. سری های سیلیکونی دارای مقاومت بالایی در برابر حرات داشته و مانع از سوختن تنباکو می‌شود. این در حالی است که سری های جنس استیل با بیش از حد داغ شدنشان باعث سوختن تنباکو و بد طعم شدن قلیان میشوند.

خرید شیلنگ قلیان

از دیگر اجزای های مهم قلیون که لازم دانستیم در مطلب نکات خرید قلیان آنرا عنوان کنیم، شلنگ میباشد. شیلنگ قلیون باید استحکام و مقاومت بالایی داشته و انعطاف پذیر باشد. در حال حاضر شیلنگ های سیلیکونی محبوبیت بالایی در میان انواع شیلینگ های قلیون دارند. این نوع شلنگ ها میتوانند دمای 100 تا 250 درجه سانتی گراد را بدون آسیب دیدن تحمل کنند. علاوه بر آن دارای ظاهری شفاف بوده و بو و مواد سمی از خود تولید نمیکند.

اما شیلنگ های قدیمی جایگاه خوبی برای رشد باکتری و میکروب ها بوده و باعث ابتلای فرد به انواع بیماری های ریوی و تنفسی خواهد شد.

نکات قیمت در خرید قلیان

از جمله تاثیرگذارترین و مهمترین نکات در خرید قلیان، توجه به قیمت آن میباشد. هزینه ی قلیون با توجه به جنس، ابعاد و ارتفاع آن متفاوت است. معمولاً قلیان های تزئینی قیمت بالاتری نسبت به سایر قلیون ها دارند. به عنوان مثال قیمت تنه برنجی قلیون نسبت به دیگر انواع آن گران‌تر خواهد بود.

4.2/5 - (6 امتیاز)