شستن قلیان و ضدعفونی کردن آن دو اصل بسیار مهم در نگهداری این وسیله می‌باشد. فضای داخلی قلیان بخاطر آبی که در کوزه قرار دارد و همچنین دودی که از مصرف تنباکو ایجاد میشود، مرطوب و در عین حال تاریک است. تاریک و مرطوب بودن دو شرایط اصلی و ایده آل برای تکثیر و رشد انواع میکرو ارگانیسم ها از جمله باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها است.

مصرف تنباکو و دود ناشی از آن به خودی خود دارای عوارض زیادی هستند. حال اگر به درستی از قلیان خود نگهداری نکنید و آنرا تمیز نگه ندارید، تمام موجودات و عوامل بیماری زایی که در بدنه، شلنگ، سری و … قلیان تجمع یافته‌اند به همراه دود قلیان وارد ریه های شما شده و باعث بروز بیماری ها و مشکلات مختلفی در بدنتان میشوند.

رشد این میکروارگانیسم ها در قلیان هایی که دارای بدنه‌ی چوبی دارند شدیدتر است. بر این اساس اگر نگران سلامتی خود هستید اما نمی‌توانید قلیان کشیدن را کنار بگذارید حتما این وسیله‌ی تفریحی خود را بعد از هربار قلیان کشیدن تمیز و ضدعفونی نمایید. البته تمیز کردن وشستن قلیون نیز خود یک پروسه‌ی خاصی دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

اصول شستن قلیان

شستن قلیان باید قبل از هربار آماده کردن و کشیدن قلیون انجام گرفته باشد. فرقی نمیکند قلیان شما از نوع چوبی، برنجی، شیشه‌ای، عربی و یا غیره باشد، فرایند تمیز کردن و شست و شو باید بعد از چند بار استفاده حتماً صورت گیرد. اگر می‌خواهید کشیدن قلیان کمتر به شما آسیب برساند و همچنین عمر و عملکرد قلیون شما افزایش یابد بایستی در نگهداری و بهداشت آن کوشا باشید.

شیلنگ، سینی، حلقه های اتصال، سوپاپ، کوزه و بدنه از جمله اصلی ترین اجزای تمامی انواع قلیان هستند. شستن هرکدام از موارد نام برده شده با یکدیگر متفاوت بوده و شما باید برای هرکدام از روش های مختلفی استفاده کنید. در ادامه به بررسی ضدعفونی کردن هر کدام از اجزای قلیون می‌پردازیم:

1.تمیز کردن شیلنگ قلیون

یکی از مهمترین قسمت های قلیان که محل بسیار مناسبی برای رشد انواع میکروارگانیسم ها است، شلنگ قلیان می‌باشد. درصورتی که ویروس، باکتری و یا قارچی در این محل رشد کند به واسطه‌ کشیدن قلیان و همراه با دود آن براحتی وارد بدنتان می‌شود.

برای شستن شلنگ قلیان، ابتدا باید آنرا از قلیون جدا بنمایید. اگر کمی شلنگ را بچرخانید، براحتی از قلیون جدا میشود. پس از جدا کردن شلنگ، داخل آنرا فوت کنید تا مطمئن شوید شلنگ انسدادی ندارد. سپس با استفاده از آب اقدام به شست و شوی آن نمایید. برای این منظور یک طرف سری شلنگ را در زیر آب قرار داده و اجازه دهید آب در آن جریان یابد.

دقت داشته باشید که برای تمیز کردن شلنگ قلیان نباید از مواد شوینده استفاده کرد و این کار فقط باید با آب صورت گیرد. لازم است بدانید بعد از چند بار استفاده باید شیلنگ را جدا کرده و به خوبی تمیز کنید. در صورتی که شیلنگ قابلیت شستشو نداشت با فوت کردن باید هر گونه گرفتگی و انسداد را برطرف کنید.

2.ضد عفودنی کردن سری قلیان

سری قلیان محل گذاشتن زغال ها و تنباکوها است. برای شستن سری قلیان ابتدا ذغال ها روی فول را برداشته و محتوای تنباکوی سوخته را خارج کنید. سپس سری را با آب گرم به خوبی بشویید. علاوه بر آن میتوانید آنرا به مدت 5 دقیقه در آب جوش قرار دهید تا به خوبی ضدعفونی و تمیز شود. سوپاپ و حلقه های اتصال را به خوبی تمیز کرده و با شستن سینی تمامی لکه های موجود بر روی آنرا به خوبی پاک نمایید.

3.شستن بدنه قلیان

برای شستن بدنه قلیان ابتدا باید آنرا از مخزن و سایر اجزای دیگر مانند سری و شلنگ جدا کنید. لوله‌ی بدنه را زیر آب بگیرد و به کمک برس یا یک مسواک خراب شده تمامی بخش های بدنه را به خوبی تمیز نمایید. جوش شیرین همراه با آبلیمو یک ترکیب بسیار عالی برای تمیز کردن بدنه قلیان می‌باشد.

4.شست و شوی مخزن

مخزن، کوزه و یا شیشه‌ی قلیان محلی است که در آن آب ریخته می‌شود. با توجه به اینکه این بخش در هنگام قلیان کشیدن رطوبت زیادی به خود میگیرد باید به خوبی تمیز و ضدعفونی شود. برای شستن کوزه یا مخزن قلیان ابتدا لازم است محتویات آب آنرا خالی کنید.

پس از آن ترکیب جوش شیرین با آبلیمو همراه با مقداری آب داغ را داخل کوزه بریزید و کمی آنرا تکان دهید به طوری که تمامی سطح داخلی آن به ترکیب آغشته شوند. به مدت نیم ساعت اجازه دهید که این محلول در داخل مخزن باقی بماند.

پس از این مدت محتوایات مخزن را خارج کرده و آن را به خوبی با آب گرم و به کمک یک برس تمیز کنید. توجه داشته باشید که باید قلیان را با تمامی اجزایش بعد از هر 4 یا 5 بار استفاده به خوبی تمیز کنید.

5.براق کردن تنه قلیون

قلیان های برنجی از دسته انواع قلیان میباشند که پس از چند بار استفاده کدر شده و زیبایی خودشان را از دست میدهند. آلیاژ برنجی ترکیبی از مس و روی که بعد از چند وقت به دلیل واکنش های اکسایش، کدر میشوند. برای شستن و تمیز کردن این بخش از قلیان باید از ترکیب آب لیمو ترش و نمک استفاده نمایید.

دستمالی نرم را به این محلول آغشته کرده و بدنه‌ی قلیون برنجی بکشید تا در نهایت براق شود. علاوه بر آن می‌توانید به محلول فوق مقداری جوش شیرین نیز اضافه کنید. استفاده از مایع ظرفشویی، آب، صابون، الکل و سرکه سفید نیز از دیگر روش های برق انداختن این مدل قلیان است.

6.سیخ زدن قلیان چوبی

قلیان های چوبی که جنس چوب آنها از درخت گردو و بید است جزء بهترین متریال های ممکن برای این مدل قلیون محسوب می‌شوند. لازم است بعد از خرید قلیان چوبی، درون تنه میانه را با کمک یک سیخ داغ شده سوزانده تا تمامی پرزهای آن از بین برود.

بسیاری از افراد تصور میکنند با این کار قلیان بوی چوب سوخته میگیرد. درصورتی که این طور نیست کافی است قلیان را بعد از سیخ زدن به مدت نیم ساعت داخل آب ولرم قرار دهید.

4/5 - (1 امتیاز)