طب سنتی در گذشته کاربرد و محبوبیت بسیار زیادی در میان جوامع داشته است. براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)، این طب به معنای: مجموعه‌ای است از دانسته ها، مهارت ها و اعمال که بر پایهٔ نظریه ها، باورها و تجربه های بومی فرهنگ های مختلف است (خواه قابل شرح باشد یا نباشد) که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

اما امروزه در پی پشرفت پزشکی نوین، استفاده از این روش درمانی بسیار کمتر شده و روش های دیگری جایگزین آن شده است. یکی از روش هایی که در این طب جهت درمان یا جلوگیری از بیماری بکار گرفته می‌شده است، استفاده از قلیان بود.

البته منظور از قلیان، قلیونی نیست که افراد در چای یا سفره خانه ها آنرا می‌کشند و با انواع تنباکو بندری، خوانسار و میوه‌ای آماده می‌شود. بلکه درواقع در این طب از خود بدنه قلیان و نحوه کشیدن آن جهت روش درمانی استفاده می‌گشته است. در قلیان های دارویی از گیاهان و عرقیات گیاهی به جای تنباکو، توتون و ذغال استفاده می‌شود.

همانطور که می‌دایند تمامی عرقیات گیاهای دارای خواص ویژه‌ای دارند. برای مثال عرق اسطوخودوس آرامش بخش است، اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی کنندگی بوده و شیرین بیان برای درمان سرفه های شدید مناسب می‌باشد. در این نوع قلیون ها بجای استفاده از آب در کوزه، از عرقیات گیاهی استفاده می‌شود.

متاسفانه امروزه مصرف قلیون در میان جوانان و نوجوانان بسیار گسترش یافته است. البته این مصرف از نوع مضر است. استفاده از قلیان با انواع تنباکو چوب یا میوه ای به دلیل ایجاد دود و گازهای سمی برای سلامتی خطر آفرین است. درصورتی که این افراد از قلیون های گیاهی استفاده کنند علاوه بر آنکه می‌توانند از تفریح قلیان کشیدن لذت ببرند، میتوانند قدمی در بهبود سلامت خود نیز بردارند.

قلیان طب سنتی

در گذشته طب سنتی در میان مردم بسیار رایج بود و افراد از راها و روش های مختلفی برای استفاده از خواص گیاهان، بکار می‌گرفتند. یکی از همین راه ها و روش ها استفاده از قلیان گیاهی بود. افراد بسیاری در زمان های گذشته قلیان خالی را بدون آتش استشمام میکردند. مصرف این نوع قلیون موجب می‌گشت رطوبت به بدن برسد و برای افرادی که دچار عفونت ریه یا آسم هستند مناسب باشد.

به طور کلی امروزه طرفداران قلیان برای اینکه از مضرات و عوارض قلیان بکاهند، اما در عین حال به تفریح خود بپردازند، از قلیون های گیاهی استفاده می‌کنند. در این نوع قلیون ها، ترکیب آب و عرقیات گیاهان مختلف، دود و عطری بی‌نظیر ایجاد می‌کنند. جهت گرم کردن این قلیان ها باید از انرژی برق به جای ذغال و از میوه ها و گیاهان مختلف به جای تنباکو استفاده شود.

قلیان برای درمان عفونت ریوی و سینوزیت

سینوزیت یکی از بیمارهای عف.نی است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. درواقع سینوزیت، التهاب سینوس ها است که ممکن است در پی مسدود شدن و پر شدن آنها از مایع مخاطی بوجود آید. این عفونت اغلب پس از سرماخوردگی یا پس از تشدید آلرژی بروز می‌کند.

اما بوسیله طب سنتی آنهم با استفاده از قلیان می‌توانید این عفونت را درمان کنید. برای این منظور مقداری مرزنجوش را همانند تنباکو خیس کرده و بر روی سری قلیان بگذارید. تنفس دود مرزنجوش برای سلامت ریه و باز شدن سینوس ها مناسب است. به همین دلیل نیز می‌باشد که بسیاری از افراد در دوران کرونا از قلیان های گیاهی استفاده می‌کرده‌اند.

قلیون مخصوص عرق نعناع و گلاب

همه‌ی ما در زندگی روزمره‌مان می‌دانیم که نعناع و گلاب چه تاثیرات مفید و فراوانی دارند. به همین دلیل نیز می‌باشد که سعی می‌شود از آنها در انواع غذاها استفاده گردد. قلیان طب سنتی عرق نعناع و گلاب علاوه بر آنکه عوارضی برای مصرف کننده ندارد فواید زیادی نیز دارد. از جمله خواص قلیون گلاب می‌توان به سلامت شش ها و معده بعد از مصرف اشاره کرد.

نعناع خواص دارویی فراوانی دارد. قلیان نعناع برای تنگی نفس موثر است؛ برای استفاده از خواص این گیاه در قلیان خود می‌توانید در مخزن قلیان مقداری عرق نعناع ریخته و با استنشاق بخار آن مشکلات ریوی خود را تا حد زیادی برطرف نمایید.

براساس گفته ها و توصیه های پزشکان طبوب سنتی، افراد میتوانند بجای استفاده از آب در کوزه قلیان، از عرقیات گیاهی مختلف استفاده کرده و دود حاصله از آنرا استنشاق نمایند. این دود قادر به بهبود بخشیدن بسیاری از بیماری ها است. البته لازم به ذکر است که نباید از تنباکو قلیان بدین منظور استفاده کرد.

5/5 - (2 امتیاز)