طعم های سبک تنباکو از طرفداران بسیار زیادی در میان افراد قلیانی برخوردار است. سوزاندن و کشیدن این نوع تنباکوها چندان کار سختی نبوده و باعث افت فشار و یا سرگیجه نمی‌شوند. در حال حاضر تنباکویی که در بیشتر سفره خانه ها و گروه ها استفاده می‌شود از نوع میوه‌ای است. تنباکوهای میوه‌ای بر اساس اسانسی که دارند به دو دسته‌ی سبک و سنگین تقسیم می‌شوند.

تنباکوهای سبک به نوعی دود سبکی داشته و براحتی میتوان دود آنها را از حلق یا بینی خارج کرد. اما تنبکوهای سنگین دارای دود سنگین‌تر بوده و برای کشیدن آنها باید انرژی بیشتری صرف کنید. امروزه طعم های بسیار زیادی برای تنباکو قلیان به بازار آمده است. از رایج‌ترین و بهترین طعم های سبک قلیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طعم های سبک تنباکو

انواع تنباکوی میوه‌ای به دو دسته‌ی سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. هر کدام از این تنباکوها طرفداران خاص خود را دارند. تنباکوهای سبک به طور کلی دارای بسته بندی‌ای با رنگ های روشن و ملایم بوده و نوع سنگین، بسته بندی هایی با رنگ های پررنگ، تیره و گرم دارد.

تنباکو قلیون نعناع:

می‌توان به راحتی گفت محبوب‌ترین و پرطرفدارترین طعم های سبک تنباکو، قلیان نعناع است. این طعم از اولین و قدیمی‌ترین طعم های سبک محسوب می‌شود. نعناع به دلیل داشتن خاصیت خوشبو کنندگی، خنک کنندگی و لایت بودن، تجربۀ دلنشینی را برای مصرف کننده این طعم بوجود می‌آورد.

این طعم به دلیل وزِگی ها و همچنین طرفداران زیادی که دارد به طور ترکیبی با سایر تنباکوها همراه می‌شود. لیمو نعناع، آدامس نعناع، نعناع دارچین و … از جمله آنها محسوب می‌شوند.

تنباکو بلوبری:

بلوبری از دیگر طعم های سبکی است که طرفداران خاص خود را دارد. این نوع طعم تنباکو بسیار ملایم بوده و گلو را نمی‌زند. البته طعم بلوبری قلیون طعم خاصی است و می‌تواند مورد پسند هر فردی نباشد.

شیرنارگیل:

طعم شیر نارگین از جمله تنباکوهاییست که در چند سال اخیر وارد بازار شده است. با این حال در این مدت کم توانسته طرفداران زیادی را به دست آورد. قلیونِ این تنباکو کاملاً سبک و ملایم است. البته تنباکو نارگیل نیز موجود است اما معمولاً شیرنارگیل رایج‌تر است.

قلیون طعم طالبی:

طالبی از دیگر تنباکو های سبک، خوش طعم و خوش عطر که دود آن بسیار ملایم بوده و به هیچ وجه گلو را نمی‌زند. این تنباکو به صورت ترکیبی با سایر طعم ها، برای مثال با ترکیب لیمو که سنگین است استفاده کرد و تنباکویی ملایم به دست آورد.

قلیون پرتقال خامه:

پرتقال خامه از تنباکو پرتقال معمولی کمی سبک تر است و مناسب برای قلیان‌کشانی می‌باشد که هم طرفدار تنباکوهای سنگین و هم سبک هستند.

دیگر طعم های سبک قلیون عبارتند از:

تنباکو موز، هندوانه، خیار (این طعم جدید و تقریبا بی‌مزه است)، انگور، گلابی و …

بهترین طعم سبک قلیان

همانطور که متوجه شدید، تنباکو های سبک، انواع طعم های بسیار گوناگونی دارند. اما اینکه از بین موارد مذکور کدام یک از همه بهترین است، موردی نیست که بتوان به طور دقیق آنرا تعیین نمود. چراکه این یک موضوع کاملاً سلیقه‌ای است و ممکن است فردی از طعمی خوشش بیاد در حالی که در نزد یک شخص دیگر بسیار بد طعم باشد.

برای مثال همانطور که پیشتر اشاره کردیم، تنباکوی بلوبری از جمله طعم های سبکی است که بسیاری آنرا دوست دارند، در حالی که بسیاری آن را عجیب و بد طعم می‌دانند. بنابراین، انتخاب این که بهترین طعم قلیان کدام است، کاملاً به شما و سلیقه شما بستگی دارد.

در حال حاضر رایج‌ترین طعم سبک قلیون نعناع، آدامس نعناع و لیمو نعناع است.

علت محبوبیت تنباکو سبک

در گذشته، طعم های کم و محدودی در بازار تنباکوهای قلیان وجود داشت. به طوری که اکثر طعم ها فقط به دوسیب، هلو و پرتقال ختم می‌شد. اما با پیشرفت فناوری و بیشتر شدن طرفداران قلیان، طعم های متنوع تر و جدیدتری به بازار وارد شد. طعم های سنگین قلیون در بسیاری از افراد موجب سردگیجه، افت فشار، زدن گلو و سردرد می‌شود؛ بنابراین، تنباکو های سبک قلیان هم اضافه شدند.

البته جدا از بحث جدید بودن و یا سلیقه‌ای که در این باره وجود دارد، بسیاری از افراد که عادت به قلیون کشیدن زیاد ندارند و یا نسبت به آن حساس‌تر هستند. این افراد نمی‌توانند از طعم سنگین قلیون استفاده کنند در نتیجه ترجیح می‌دهند از طعم های سبک در قلیان خود بکار بگیرند.

مقایسه میزان ضرر تنباکوی سنگین و سبک

تصور اشتباهی که در رابطه با طعم های سبک تنباکو وجود دارد این است که بسیاری فکر می‌کنند طعم های سبک قلیون چون کمتر موجب سرگیجه، ضعف شده و سنگین نیستند، ضرر کمتری از تنباکوهای سنگین دارند. اگر تنها از این منظر نگاه کنیم که با مصرف تنباکوی سبک دچار حالت های مذکور نمی‌شوید، می‌توان گفت این تنباکو ضرری ندارد.

اما اگر بخواهیم ضرر را از جنبۀ آسیب به ریه ها و ضرر های شیمیایی بررسی کنیم باید بگوییم که تفاوت چندانی میان این دو نوع تنباکو وجود ندارد. همان مواد شیمیایی، افزودنی ها و رنگ های خوراکی در تمام این تنباکو ها استفاده شده و ضرر خود را می‌رساند.

در نتیجه نمی‌توان گفت که تنباکوهای سبک ضرر نداشته و سنگین ها دارند. کشیدن قلیان با هم طعم و هر سبکی برای سلامتی شما ضرر دارد و راه فراری از این موضوع وجود ندارد.

3.7/5 - (7 امتیاز)