ساخت تنباکو میوه‌ای در شرایطی که قادر به خرید تنباکو های مختلف نیستید، میتواند تجربه جالبی باشد. تنباکو اصلی‌ ترین عنصر قلیان کشیدن است؛ در واقع هدف اصلی افراد از کشیدن قلیان، مصرف تنباکو است. دودی که از قلیان استمشاق می‌شود از سوختن تنباکوی موجود در سری حاصل می‌گردد. پروسه حرارت دیدن و سوختن تنباکو نیز بواسطه ذغال ها صورت می‌گیرد.

تنباکوها به طور کلی به دو دسته‌ی تنباکوی میوه‌ ای و تنباکوی چوبی تقسیم می‌شوند. در حال حاضر تنباکو های میوه‌ ای در میان قلیان کشان از محبوبیت فراوانی برخوردار است و از تنباکوهای چوبی به ندرت، آنهم برای برخی قلیان های خاص استفاده می‌شود. تنباکوی میوه‌ای در انواع طعم ها و اسانس های مختلف در بازار وجود دارند.

در ادامه به معرفی مراحل و چگونگی درست کردن تنباکو دو سیب می‌پردازیم. البته مراحل ساخت انواع میوه ها مشابه است و شما میتوانید میوه‌ی موردنظرتان را جای سیب جایگزین کنید.

 

آماده کردن توتون خام برای ساخت تنباکو میوه‌ای

اگر قصد دارید خودتان اقدام به ساخت تنباکو میوه‌ای نمایید، در درجه‌ی اول باید بهترین و با کیفیت ترین توتون موجود در بازار را خریداری کنید. آنرا خشک کرده و سپس تنباکو را در درون ظرفی برزید و با قیچی به قطعات کوچک ریز کنید. پس از خرد کردن تنباکو خام، آنرا در آب خیس نمایید تا از میزان نیکوتین موجود در ساختارش کاسته شود.

هرچقدر بیشتر تنباکو را در آب نگه دارید، میزان بیشتری نیکوتین از دست خواهد داد. به طور کلی مدت زمان ایده آل برای خیس کردن و درست نمودن تنباکو میوه‌ای برای قلیان 30 دقیقه است. اگر میخواهید بیشتر از این مدت تنباکوها را در آب خیس کنید، باید آب ظرف یدور تعویض نمایید.

پس از گذشت مدت زمان موردنظر، تنباکو را از ظرف خارج کرده و صبر کنید تا آنها چند دقیقه هوا بخورند تا مقداری خشک شوند. به این تنباکو های خرد و تا حدودی خشک شده، مقداری عسل یا شیره قند اضافه کنید. اگر قصد دارید تنباکو سنگین تر شود شیره قند (ملاس) را انتخاب نمایید. برای هر سه گرم تنباکو یک گرم ملاس به آن بیفزایید.

برای انکه این دو ترکیب به راحتی با یکدیگر آمیخته شوند، مقداری آب به آن اضافه کنید. میتوانید از طمع دهنده های میوه‌ای نیز برای ساخت تنباکو استفاده نمایید. دقت داشته باشید که طمع دهنده جنس روغنی نداشته باشد. چراکه این طعم دهنده ها باعث می‌شوند که تنباکو خاصیت چسبندگی خود را از دست بدهد.

 

آماده کردن میوه

برای ساخت تنباکو میوه‌ای ابتدا سیب ها را پوست کنده و آنها به قسمت های مختلف تقسیم کنید. همچنین باید دانه های سیب را جدا کنید. این فرایند را میتوانید در مدت زمانی که تنباکو در حال خیس خوردن است، انجام دهید تا از این طریق در وقت خود صرفه جویی کنید.

برای قسمت کردن سیب ها، میتوانید آنها را با چاقو ریز ریز کرده و یا اینکه در داخل مخلوط کن برزید. تفاوتی ندارد که کدام روش را انتخاب کنید اما دقت نمایید که در هنگام خوردن کردن عصاره و آب سیب از آن خارج نگردد. البته تنباکو نباید پر از آب سیب شود؛ بر همین اساس سیب های تیکه شده را در درون تابه ریخته و به آن گرما دهید تا آب اضافی آن تبخیر گردد.

اینکه چقدر و چه مدت باید سیب ها گرما ببینند یک پروسه کاملاً چشمی است. تنها دقت داشته باشید که سیب ها را بیش از حد در تابه تف ندهید. پس از آن مخلوط سیب را از روی گاز برداشته و صبر کنید تا خنک شود. به سیب ها کمی روغن گلیسیرین مخصوص تنباکو یا گلیسیرین گیاهی بیافزایید تا آب موجود در تنباکو را به خود جذب کنند.

علاوه بر آن گلیسیرین باعث میشود تا تنباکو در اثر مواجه شدن با ذغال ها، دیرتر بسوزند. همچنین دودی که در پی قلیان کشیدن خارج میشود، غلیظ تر و بیشتر خواهد بود.

 

پختن تنباکوی قلیان

حال در فرایند ساخت تنباکو میوه‌ای نوبت به پختن توتون می‌باشد. برای این منظور ترکیباتی که تا به الان از تنباکو و سیب پخته شده ایجاد کرده‌اید را حال با یکدیگر مخلوط کنید. این مخلوط باید یکنواخت باشد و اگر کمی خشک بوده و یا شکل نمی‌گیرد به آن شیرۀ شکر یا گلیسیرین اضافه نمایید.

تنباکو را به شکل فویل درست کرده و آنرا با فویل آلومینیومی بپوشانید تا شیره از آن خارج نشود. تنباکوهایی که با فویل پوشانده شدن را در درون ظرفی قرار داده و در داخل اجاق گاز بگذارید. حرارت اجاق را تا حد امکان کم کرده (مثلا 180 درجه) و به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت اجازه دهید پخته شوند. اگر کم ترین درجه اجاق گازتان 200 درجه بود، باید هرچند دقیقه یکبار درب اجاق را باز کرده تا از حرارت محفظه آن کم شود.

بواسطه این حرارت و در این مدت زمان، شیره و تنباکو به خوبی با یکدیگر مخلوط خواهند شد. اگر پس از اتمام فرایند پخت تنباکو، دیدید که تنباکو خشک شده است ابتدا اجازه دهید تا خنک شود و سپس از نو به آن روغن گلیسیرین یا شیره شکر اضافه کنید. برخی از افراد نیز ترجیح می‌دهند به آن کمی روغن نارگیل یا طمع دهنده های مصنوعی اضافه نمایند.

پس از تکمیل فرایند پخت تنباکو و افزودن طعم دهنده های موردنظر به آن، به مدت یک شب این ترکیب را در درون فریزر قرار بدهید تا به خوبی شیره آن با تنباکو مخلوط شود. در آخر زمانی که تنباکوهای ساخته شده یک شب در درون فریزر گذارنده شدند، نوبت آن است که تنباکو دست ساز خود را امتحان نموده و از آن لذت ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)