لوازم جانبی قلیان، وسایلی هستند که استفاده از آنها باعث سهولت بسیار در حمل و نقل، آماده کردن و کشیدن قلیون می‌شود. به غیر از اجزای اصلی قلیان که شامل بدنه، تنگ، سری، نی و شلنگ هستند، انواع مختلفی ابزارک نیز وجود دارد که برای راه اندازی یا اصطلاحا چاق کردن راحتتر قلیان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وجود و یا عدم وجود این ابزارآلات چندان واجب نیست و بدون آنها نیز شما همچنان می‌توانید قلیون خود را آماده کرده و تنباکوی آنرا مصرف کنید.

حضور و استفاده از این وسایل تنها فرایند کار را برای شما راحتتر و آسانتر خواهد کرد. البته برخی از آنها باعث ایمنی بیشتر شده و برخی دیگر کاربرد بهداشتی دارند که بکارگیری آنها خالی از لطف نیست.

آتش گردان، لوازم قلیان

یکی از لوازم جانبی رایج در قلیان، آتشگردان است. این وسیله در میان طرفداران قلیان، کاملاً آشنا بوده و نیاز به چندان معرفی ندارد. اما اگر با نحوه عملکرد این وسیله چندان آشنا نیست در ادامه به معرفی و شرح آن می‌پردازیم.

همانطور که می‌دانید برای کشیدن قلیان و مصرف تنباکو لازم است که زغال گداخته شده را روی آلومینیوم سری قلیون قرار داد. برای این منظور ابتدا زغال را روی آتش یا انواع اجاق گاز قرار می‌دهند تا کمی مشتعل و سرخ شود. اما هرچقدر هم که زغال روی شعله قرار گیرد و گداخته شود، همچنان قسمت هایی از آن هنوز خاموش است.

کشیدن قلیونی که زغال آن نیم گداخته باشد و یا اصطلاحاً زغال نگرفته باشد، موجب سردرد و احساس ناخوشایندی می‌شود. برای آنکه مطمئن شد زغال کاملاً گداخته شده است، آنرا داخل آتش گردان قرار می‌دهند. آتشگردان وسیله‌ای است که تماماً ساختار فلزی داشته و از یک گوی توری مانند و یک بند نسبتاً بلند تشکیل شده است.

برای گداخته کردن کامل، زغال نیمه گداخته شده را درون توری آتش گردان می‌گذارند و سپس با استفاده از بند آنرا می‌چرخانند. بر اثر گردش و برخورد زغال با هوا، به شکل یک نواخت و کامل سرخ شود.

دقت داشته باشید که به هیچ عنوان زغال را بواسطه نفت، الکل صنعتی و سایر آتش زنه ها، مشتعل و گداخته نکنید. استفاده از این مواد شیمیایی علاوه بر مضر بودن، طعم قلیان شما را خراب کرده و باعث سردرد و حالات ناخوشایند می‌شوند.

ذغال سرخ کن

از دیگر لوازم و وسایل جانبی قلیان، زغال سرخ کن می‌باشد. این وسیله، یک ابزار بسیار مفید برای چاق کردن قلیون می‌باشد. درواقع استفاده از اجاق گاز برای گداخته کردن زغال ها چندان موثر نیست و همچنین از نظر ایمنی خطرناک است. برای آنکه بتوانید بواسطه اجاق گاز، زغال ها را آماده کنید باید زمان زیادی را صرف گداخته کردن آن سپری نمایید. علاوه بر آن برای گداخته کردن کامل قلیان نیز باتوجه به مواردی که پیشتر اشاره کردیم، به آتشگردان نیز احتیاج خواهد داشت.

اما بواسطه دستگاه های زغال سرخ کن میتوان زغال ها را در سریعترین زمان ممکن گداخته کرد. درواقع زغال سرخ کن یک المنت حرارتی است که بدون نیاز به شعلۀ گاز و آتش، زغال ها را گداخته می‌کند. البته همچنان برای سرخ کردن کامل زغال به آتش گردان احتایج دارید.

این دستگاه ها انواع مختلفی دارد که از جمله آنها میتوان به مدل های برقی و شارژی اشاره کرد. مدل های برقی بوسیله برق شهر کار می‌کنند اما مدل های شاؤزی دارای باتری مخصوصی هستند که هرسری شما بیاد آنها را شارژی کنید. از مدل های شارژی بیشتر در مسافرت استفاده می‌شود.

قلیان چاق کن

یکی از جالبترین لوازم جانبی قلیان، قلیون چاق کن است. همانطور که از نام این وسیله مشخص است، هدف از استفاده آن چاق کردن قلیون می‌باشد. پس از آماده کردن اجزای قلیون، نوبت به چاق کردن آن می‌رسد. چاق کردن قلیون چندان کار دشواری نمی‌باشد اما چون کمی خسته کننده و انرژی بر است، بسیاری از افراد نسبت به انجام دادن آن امتناع می‌کنند.

جهت چاق کردن قلیون، فرد باید با نفس عمیق و محکم چندبار قلیان بکشد تا تنباکوی آن داغ شده و دود آن خارج شود. حال یکسری از افراد به جای آنکه شخصاً قلیون را چاق کنند از این وسیله استفاده می‌نمایند. این وسیله توسط یک پمپ که مانند جارو برقی عمل می‌کند، کشیدن قلیان را تا دود انداختن آن انجام می‌دهد. قلیون چاق کن در سفره خانه ها و اماکنی که قلیان سرو می‌کند بیشتر کاربرد داشته باشد.

باد بزن برقی زغال، لوازم جانبی قلیان

هدف از استفاده از این وسیله نیز درست همانند آتشگردان است با یان تفاوت که برای گداخته شدن زغال ها دیگر نیاز به بهره‌گیری از نیروی انسانی نیست. باد بزن برقی یک دستگاه پرتاب باد مانند سشوار است که با گرفتن آن روی زغال، می‌توانید زغال را بصورت کامل گداخته و سرخ کنید.

البته کاربرد این وسیله تنها محدود به قلیان کشی نمی‌شود بلکه به عنوان دمنده برای مشتعل کردن زغال کبابی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. معمولا باد بزن های زغال از نوع شارژی هستند.

کیف قلیان

از دیگر لوازم و تجهیزات جانبی قلیان، کیف قلیون می‌شود. این وسیله بیشتر جهت ایمنی و حمل و نقل قلیان کاربرد دارد. از این طریق میتوانید قلیون خود را با ایمنی کامل و براحتی جابجا نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)